Nya takpannor och plåtarbeten om 150 m2 (Älvsjö)

”Den bästa hantverkare jag haft sen jag köpte huset -93”

Intervju med Patrik Axelsson, fastighetsägare | Stavsjövägen 52A, Älvsjö

- Hur började ert takbyte?
Vid nyåret 2018/19 blåste plåten på ena vindskivan av. Då fick man sig en tankeställare… Taket höll ju tätt, men såg slitet ut. Hur länge sen det var bytt visste jag inte.

- Vad gjorde du då?
Jag bestämde att ta in offerter på takbyte, och hittade en hemsida som verkade bra.

- Hur valde du takfirma?
Jag ville helst ha någon i närheten, så jag valde ut tre stycken lokala firmor som fick komma hit och räkna. Men de betedde sig ganska olika, kan jag säga…

- På vilket sätt?
Den första brydde sig inte om att inspektera vinden som en takfirma ska göra. Inte heller frågade de vilken färg vi ville ha på takpannorna, så i offerten stod det röda pannor vilket är fel. Slarvigt och dåligt… Nästa firma var bättre men inkluderade en massa nya ventiler som kallades mögelstopp i offerten. Detta var onödigt enligt den tredje firman, som vi valde.

- Var det därför du valde den tredje firman, Briljant Bygg?
Nej, inte bara det. Framför allt upplevde jag Janne som kunnig och seriös. Han ställde frågor, undersökte saker och kom med förslag. Till exempel föreslog han en bättre typ av takpanna än vi hade tidigare, så taket blev inte bara nytt utan bättre. Jannes offert var faktiskt dyrast, men vi fick mest för pengarna.

- Hur resonerade ni kring mögelstopp?
Janne frågade mig om vi någonsin hade haft problem med mögel. Och det hade vi ju inte. Kåken är byggd 1945 och allt har fungerat. Då behövs inga nya ventilationsöppningar. I värsta fall kan sådana underlätta mögelbildning istället, förklarade han.

- Hur upplevde du arbetet?
Det gick undan! Jag trodde att vi skulle få vänta i flera månader efter att vi hade tackat ja till offerten. Men killarna var igång efter två veckor. Och jobbet var klart på bara tio dar.

- Var det något som kunde ha fungerat bättre?
Nej, ingenting. Jag kan ärligt säga att jag blev förvånad över den service jag fick. Janne ringde mig ofta för att kolla läget och han kom även förbi och snackade med killarna. Minsta lilla fundering jag hade så kunde jag alltid nå honom och få ett svar eller saken fixad. Jag har aldrig fått så bra hjälp av en hantverkare sen jag köpte huset -93!



Det är alltid kul att höra att vi på Briljant Bygg upplevs som noggranna. Sakligt och tydligt bemötande är en del av vårat recept och framför allt kundvård är det som gäller i byggbranschen! Tack ännu en gång för förtroendet!

Förebilder, innan arbetet inleds

Pågående arbete

Resultatbilder, efter utfört arbete