”Det är nog lite ovanligt att kunden hjälper byggfirman, både att hämta material och forsla bort sopor. Med båt.”
Intervju med Peter Westh, driftansvarig hos Stockholms Segelsällskap| Ekerö
Vad är det speciella med den här byggnaden?
– Det är en stor villa som ligger på ön Rastaholmen utanför Ekerö. Det invigdes som klubbhus åt Stockholms Segelsällskap 1932, och var precis nybyggt då. Klubben äger fortfarande hela ön, med gästhamnar och allt.
Vad fick er att ta beslut om takbyte?
– Klubben började prata om detta för 25 år sen… taket var gammalt redan då och har ett utsatt läge med fjärden utanför. Men vi inspekterar ju allting här på ön regelbundet, så vi visste att det inte fanns nåt läckage. Det var nog därför det tog tid att gå till beslut.
Hur gjordes upphandlingen?
– Klubben tog in offerter på vanligt sätt. Vi anlitar ju entreprenörer då och då för att underhålla bryggor, hus och annat som hör till hamnarna. Och då kom namnet Briljant Bygg upp på rekommendation. Deras offert var konkurrenskraftig men rekommendationen avgjorde.
Hade ni några särskilda krav?
– Ja, vi ville bevara den gamla stilen på villan. Mycket här ute har anor och folk vill känna igen sig.
Vad hände sen?
– Killarna körde igång i högsta fart. Deras effektivitet var ganska imponerande får jag säga. Inga väntetider, fullt fokus på en sak, och sen direkt till nästa moment. Och det här var på vintern dessutom.
Deltog ni själva i arbetet?
– Ja, det kan man verkligen säga. Eftersom båtklubben ansvarar för hela ön så gjorde vi en deal med Briljantbygg om att vi skulle sköta alla materialleveranser till bygget. Och även sophanteringen via big bags. Allt skedde med båt.
Vad tycker du om slutresultatet?
– Väldigt snyggt. Inklusive en professionell slutbesiktning. Briljantkillarna fotograferade och filmade faktiskt med drönare både före, under och efter så vi fick väldigt bra dokumentation också. Nu vet vi att råsponten under den nya pappen är frisk och hel trots att den är så gammal.
Kunde något ha gjorts bättre?
– Nja, det blev ett missförstånd kring färgen på vissa plåtdetaljer. Med det var bara att säga till, så målades det om.
Men inget annat?
– Nej, på det hela blev vi så nöjda att vi bestämde att byta papptaket på glasverandan också, där vi faktiskt hade observerat ett läckage. Killarna lämnade pris på stående fot och vi slog till direkt. Så det ena takbeslutet tog 25 år, det andra 25 sekunder.
Vi kan bara tacka för detta uppdrag, unikt utan dess like och tack till alla er som hjälpte till med frakten!